Zorgbulletin 20 januari 2022


Hoe kunt u veilig omgaan met uw wachtwoord?

Informatieveiligheid is van cruciaal belang in de zorg, bijvoorbeeld voor de veilige verwerking van patiëntgegevens. Daarom deelt het team digitalisering in een serie van artikelen tips en tricks met u over het stimuleren van informatieveilig gedrag, waarmee u direct in de praktijk aan de slag kunt. In ieder artikel uit de serie besteden we aandacht aan een ander onderwerp en in het artikel van deze week is dat het correct gebruik van wachtwoorden.

Het correct gebruiken van uw wachtwoorden is van groot belang. U bent namelijk verantwoordelijk voor wat er op uw account gebeurt. Alles wat er via uw account wordt gedaan, wordt bijgehouden. U wilt daarom niet dat andere mensen toegang hebben tot uw account. Enkele tips voor het gebruik van wachtwoorden:

  • Houd het wachtwoord van uw computer geheim: geef dus nooit uw inlogcode en wachtwoord aan een ander.
  • Werk niet onder de inlogcode van een ander. 
  • Zeg altijd "NEE" als een website vraagt: "Wachtwoord onthouden?" 
  • Zorg ervoor dat uw smartphone, tablet en laptop voorzien zijn van een wachtwoord en vergrendel het apparaat direct na gebruik. 
  • Bedenk een sterk wachtwoord. Kijk hieronder voor tips. 
Een wachtwoordmanager!
Een “wachtwoordmanager” is verreweg de meest veilige manier waarop u uw wachtwoorden kunt gebruiken. U hoeft hiermee zelf maar één wachtwoord aan te maken en te onthouden. U krijgt vervolgens toegang tot de manager zelf. Deze maakt zeer geavanceerde wachtwoorden voor u aan voor de diverse websites en apps. Zorg ervoor dat het wachtwoord dat u zelf aanmaakt voor de wachtwoordmanager wel een sterke is. Enkele voorbeelden van wachtwoordmanagers zijn Dashlane en Lastpass. Deze zijn ook beschikbaar als app voor op uw telefoon.

7 tips voor een sterk en veilig wachtwoord
  1. Gebruik een wachtwoord van minimaal 8 tekens. Hoe langer het wachtwoord, des te moeilijker het wachtwoord te kraken is.
  2. Gebruik een combinatie van diverse tekens zoals letters (hoofd- en kleine letters), cijfers en symbolen.
  3. Gebruik geen voor de hand liggende informatie. Verwerk geen eenvoudig te raden combinaties zoals namen, geboortedata of adressen.
  4. Gebruik niet één wachtwoord voor meerdere websites. Uiteraard makkelijker te onthouden, maar als eenmaal één wachtwoord gekraakt is, dan heeft men direct toegang tot meerdere websites waar u gebruik van maakt.
  5. Verander minimaal eens per kwartaal uw wachtwoord.
  6. Test uw wachtwoord! Klik hier voor een handige tool waarmee u eenvoudig kunt controleren of u een veilig wachtwoord hebt gekozen.
  7. Gebruik een wachtwoordzin. Met een hele zin als wachtwoord creëert u een heel sterk wachtwoord. Daarnaast is een zin vaak makkelijk te. onthouden. Een lang en ‘makkelijk’ wachtwoord is vaak sterker dan een kort en ‘lastig’ wachtwoord. 

Informatieveilig gedrag in de praktijk – de wegwijzer 
Merkt u dat wachtwoorden structureel onjuist worden gebruikt in uw praktijk? Bijvoorbeeld doordat er ergens in de praktijk een post-it met het wachtwoord aan een computer hangt? Of speelt er een ander vraagstuk op het gebied van informatieveilig gedrag? Hebben de medewerkers van uw praktijk bijvoorbeeld moeite met het herkennen van phisingmails, of worden er wel eens privacygevoelige data via Whatsapp gedeeld? 

Bij dergelijke problemen is er meer nodig dan alleen bewustwording. Om het probleem structureel te verhelpen, is het van belang om in te zoomen op het gedrag en acties te kiezen die inspelen op dit gedrag. ICTU heeft een wegwijzer ontwikkeld, die u helpt om dergelijke vraagstukken op te lossen. In zes stappen wordt het probleem gedefinieerd, het gewenste gedrag bepaald, en wordt er vastgesteld welke interventies ervoor kunnen zorgen dat het gewenste gedrag plaatsvindt en verankerd zal blijven. De wegwijzer is praktisch ingericht en toegespitst op informatieveilig gedrag in de gezondheidszorg. Daardoor is deze zeer goed toepasbaar in de eerste lijn! 

Voor meer informatie of vragen over wachtwoorden en het gebruik van de wegwijzer kunt u contact opnemen met Team Digitalisering via ict@zel.nl. 

Deel dit bericht: