ZorgBulletin 17 februari 2022


Wat is belangrijk voor veilige dossiervoering?

Informatieveiligheid is van cruciaal belang in de zorg, bijvoorbeeld voor de veilige verwerking van patiëntgegevens. Daarom deelt het team digitalisering van ZEL in een serie van artikelen tips en tricks met u over het stimuleren van informatieveilig gedrag, waarmee u direct in de praktijk aan de slag kunt. In ieder artikel uit de serie besteden we aandacht aan een ander onderwerp en deze week is dat dossiervoering. 

Om de juiste kwaliteit van zorg te kunnen leveren en in verband met inzage door de patiënt van diens medische gegevens, is correcte dossiervoering van groot belang. Daarom delen wij in dit artikel enkele tips met u over de dossiervoering: 
  • Registreer zorgvuldig volgens de geldende richtlijn adequate dossiervorming met het EPD (ADEPD) ADEPD1.  
  • Houd dossiers actueel en qua inhoud geschikt voor inzage door de patiënt. 
  • Noteer geen vermoedens in het dossier, maar maak feiten van vermoedens door deze te controleren bij de patiënt. Noteer dus niet ‘Ik vermoed dat patiënt ….’ maar ‘patiënt vertelde …’. 
  • Registreer relevante informatie in het dossier en houd geen eigen administratie (werkaantekeningen) bij naast het dossier. Werkaantekeningen zouden immers buiten uw schuld om ter inzage kunnen komen van onbevoegden.  
  • Print bij voorkeur geen vertrouwelijke gegevens. Geprinte informatie kan zoekraken en verouderd zijn tijdens het gebruik. 
Informatieveilig gedrag in de praktijk – de wegwijzer  
Heeft u het vermoeden dat de dossiers niet altijd op de juiste manier opgemaakt worden? Of speelt er een ander vraagstuk op het gebied van informatieveilig gedrag? Hebben de medewerkers van uw praktijk bijvoorbeeld moeite met het herkennen van phising mails, of worden er wel eens privacygevoelige data via Whatsapp gedeeld?  

Bij dergelijke problemen is er meer nodig dan alleen bewustwording. Om het probleem structureel te verhelpen, is het van belang om in te zoomen op het gedrag en acties te kiezen die inspelen op dit gedrag. ICTU heeft een wegwijzer ontwikkeld, die u helpt om dergelijke vraagstukken op te lossen. In zes stappen wordt het probleem gedefinieerd, het gewenste gedrag bepaald en wordt er vastgesteld welke interventies ervoor kunnen zorgen dat het gewenste gedrag plaatsvindt en verankerd zal blijven. De wegwijzer is praktisch ingericht en toegespitst op informatieveilig gedrag in de gezondheidszorg. Daardoor is deze zeer goed toepasbaar in de eerste lijn!  
  
Voor meer informatie over dossiervoering en het gebruik van de wegwijzer kunt u contact opnemen met Team Digitalisering via ict@zel.nl
  
Benieuwd naar de andere artikelen uit deze serie? U vindt ze hieronder:   


Deel dit bericht: