ZorgBulletin 8 september 2022


Integrale samenwerking tussen zorg en welzijn: wat vinden patiënten belangrijk?

In het vorige ZorgBulletin informeerden wij u over het onderzoek naar de integrale samenwerking in het Sociaal Plein Damzicht, waarbij de medewerkers in de huisartsenpraktijk nauw samenwerken met collega’s uit het sociale domein. Dit keer staan we stil bij de vraag: wat vinden patiënten belangrijk?

Verbeterpunten 
Uit de gesprekken die zijn gehouden met patiënten kwamen verbeterpunten naar voren die voor patiënten belangrijk zijn en die beïnvloeden hoe zij de kwaliteit van zorg en ondersteuning ervaren:

1.      Het belang van vertragen en de tijd nemen voor de patiënt:
De patiënten ervaren de contacten met professionals als gehaast in vergelijking met de tijd van vóór corona. Zij hebben behoefte aan vertraging.

2.     Het voorkómen dat patiënten steeds opnieuw hun verhaal moeten vertellen.
De patiënten geven aan  dat zij hun verhaal vaak moeten vertellen als ze bij een nieuwe professional komen. Dit verbaast hen, met name omdat de huisarts vooraf toestemming vraagt om het dossier te delen. Patiënten zijn vaak bang dat als ze hun verhaal opnieuw moeten vertellen, ze dingen vergeten, of dat het hen herinnert aan een verdrietige periode.

3.     Het goed meenemen van de patiënt in doorverwijzingen en wat je kunt verwachten als patiënt.
De patiënten geven aan dat ze niet altijd weten bij wie ze terecht komen en melden zich bij de assistente, die hen dan verder helpt. Het is voor patiënten niet altijd duidelijk wat een andere professional voor hen kan doen of wat deze al gedaan heeft. Van de patiënten die wel verwachtingen hebben, blijkt dat deze niet altijd worden waargemaakt.

In de komende edities van het ZorgBulletin zullen we verder ingaan op de vraag hoe u rekening kunt houden met deze punten. Wilt u de gehele rapportage lezen? Deze vindt u hier.

Deel dit bericht: