ZorgBulletin 22 september 2022


Integrale samenwerking zorg en welzijn: Krijgt de patiënt de hulp die nodig is?

In de vorige ZorgBulletins schreven wij over het onderzoek naar de integrale samenwerking in het Sociaal Plein Damzicht, waarbij de medewerkers in de huisartsenpraktijk nauw samenwerken met collega’s uit het sociale domein (Praktische tips voor een integrale aanpak zorg en welzijn, Wat vinden patiënten belangrijk?, Lukt het de patiënt om hulp te vragen?). Dit keer staan we stil bij de vraag: Krijgt de patiënt de hulp die nodig is? 

Over het algemeen voelen de mensen zich begrepen en op hun gemak bij de huisarts. Ze vinden dat er voldoende tijd en ruimte is voor een gesprek over de eigen wensen en behoeften, en waarderen dat de huisarts zijn best doet om goed uit te zoeken wat er aan de hand kan zijn. 

Als patiënten niet tevreden zijn, komt dit omdat zij behoefte hebben aan meer begrip en perspectief. Bijvoorbeeld als de huisarts de patiënt verwijst naar de website Thuisarts.nl. Soms begrijpen patiënten niet waarom zij niet direct geholpen worden en hebben ze het gevoel dat de huisarts hun situatie niet begrijpt.  

De terugvraagmethode 
Een situatie waarin mensen een gebrek aan begrip ervaren, komt  regelmatig voor wanneer er een taalbarrière is. Anderstaligen vertellen dat het voor hen lastig is om aan te geven dat zij niet begrijpen waarom de huisarts een bepaalde keuze maakt. Het is voor deze groep extra belangrijk dat de huisarts controleert of de patiënt begrepen heeft wat er gezegd is, bijvoorbeeld door toepassing van de terugvraagmethode.

Vertrouwen in de professional gaat voor veel mensen over aandacht, tijd en transparantie. Wanneer de professional de tijd neemt om de patiënt te begrijpen en aandacht heeft voor diens situatie – en niet alleen diens vraag - is er ook meer vertrouwen. Wanneer er vertrouwen is in de huisarts en het advies dat diegene geeft, voelen mensen de ruimte om hun eigen wensen en behoeftes uit te spreken.   

Betere verwijzing door goede samenwerking
Of een patiënt de juiste hulp krijgt, hangt vaak ook af van de samenwerking tussen de professionals. Als er goede onderlinge afstemming is, ervaren patiënten continuïteit in hun behandeling, ook als zij verschillende professionals zien.

Voor mensen met meervoudige problemen en/of een complexe hulpvraag is het belangrijk dat doorverwijzingen naar andere zorg- en welzijnsaanbieders goed verlopen. Het is voor mensen niet altijd duidelijk hoe het verwijsproces eruitziet en welke informatie de verwijzer op welke manier met de andere professionals deelt. Patiënten weten niet altijd of de professional een brief heeft ontvangen, wat daarin staat en naar wie ze verwezen zijn.  Dat zorgt voor verwarring en leidt ertoe dat mensen niet begrijpen waarom ze nog een keer het verhaal moeten vertellen.   

Als mensen zelf weten naar wie en waarom ze zijn verwezen, geeft dit hen meer grip op wat er gebeurt. Het hele zorgpad is voor mensen vaak te complex om te overzien. Hierdoor kunnen patiënten de indruk krijgen dat er geen continuïteit in de zorg en ondersteuning zit. Het kan helpen om mensen een praatplaat of een ander visueel hulpmiddel mee te geven. Dit kunnen ze meenemen naar een (vervolg) consult of nalezen. Hierop kun je ook laten zien dat er verschillende stappen zijn en dat die tijd kunnen kosten. 

In het volgende ZorgBulletin zullen we verder ingaan op het gesprek met de patiënt.

Deel dit bericht: