ZorgBulletin 29 september 2022


Digitalisering is meer dan een automatiseringsoplossing

“Digitalisering moet voor de praktijk werken en niet andersom. Daarvoor is het belangrijk dat de digitale toepassing onderdeel gaat uitmaken van de dagelijkse processen en praktijkvoering. Digitalisering gaat immers verder dan alleen de invoering van een digitale oplossing.” Aan het woord is Rick Vermeer, Manager Digitalisering van ZEL. Klinkt logisch, maar hoe doe je dat dan? 

Hoe zorg je voor een goede integratie van een nieuwe ICT toepassing in de praktijk?
“Goede ingebruikname van een digitale toepassing is alleen mogelijk wanneer de eindgebruiker wordt betrokken. Dat wil zeggen, zowel de praktijkmedewerker als de patiënt die gebruik gaat maken van de technologie. Je betrekt deze eindgebruikers erbij door te kijken naar welke knelpunten zij ervaren in het huidige proces, zoals bijvoorbeeld drukte aan de telefoon of een hoge administratieve last.”, aldus Rick. 

Praktische betekent dit dat voor goede integratie van een ICT-toepassing de volgende stappen nodig zijn:
  • Breng samen met de beoogde gebruikers van de digitale toepassing de wensen en uitdagingen in kaart. Door met de patiënt en de praktijkmedewerkers te kijken naar het proces, wordt de technologie een oplossing voor jouw behoeften.
  • Bekijk vervolgens samen welke digitale toepassingen hier een oplossing voor kunnen bieden. Kijk na ingebruikname met de eindgebruiker of de toepassing werkt.
  • Bepaal vervolgens of er aanpassingen en/of verbeteringen nodig zijn.
“Wanneer de eisen en behoeften van de eindgebruiker goed worden meegenomen, zien zij voordeel in het uiteindelijk gebruik en wordt de technologie op de juiste manier ingezet. Hierdoor verbeteren de processen en de praktijkvoering.”

Een ICT-toepassing goed in de praktijk inzetten met een digicoach
Een digicoach kan helpen om de digitalisering in een praktijk te versnellen door:
  • Te ondersteunen bij het inpassen van een technologie in de dagelijkse praktijkvoering.
  • Coaching en begeleiding van collega's om hun digitale vaardigheden te verbeteren.
Een digicoach is een medewerker uit de eigen praktijk die aanspreekpunt is voor collega's die een stap vooruit willen zetten in hun digitale vaardigheden. Op dit moment wordt in onze regio een groep van 17 enthousiaste digicoaches opgeleid om deze rol op zich te nemen.  Indien er voldoende aanmeldingen zijn, wordt een tweede groep opgeleid tot digicoach. Meld u of uw collega aan voor de training tot digicoach via: ict@zel.nl.

Voorbeeld vanuit de praktijk
Bij praktijken waar goede afspraken zijn gemaakt over het gebruik van de digitale toepassing en goede afstemming tussen de zorgverlener én de patiënt plaatsvindt, werkt het e-consult. Bij deze praktijken:
  • weten zowel de patiënt als alle praktijkmedewerkers waarom en wanneer een consult digitaal plaatsvindt.
  • is het zorgproces aangepast op deze nieuwe manier van werken: zij zetten het e-consult gericht in voor consulten die eerst fysiek plaatsvonden maar waarvoor een digitaal consult een passend alternatief is. 
Rick concludeert: “Wil je aan de slag met één van de thema's vanuit de roadmap digitalisering 2025, zoals triage, informatieveiligheid of zelfmanagement? Dan is het belangrijk dat je je er bewust van bent dat digitalisering verder gaat dan alleen de invoering en je goed kijkt naar wat de gebruikers en praktijkmedewerkers willen en waar zij tegenaan lopen. De vraag is dan hoe technologie daarin kan helpen. Wij denken graag met je mee.”

Heeft u naar aanleiding van dit interview vragen aan Rick of wilt u meer weten over de inzet van digitale zorg? Neem dan contact met hem op via: rvermeer@zel.nl of
+316-20108243.
Klik hier voor het vorige interview met Rick, “digitalisering als onderdeel van uw zorgproces“.

Deel dit bericht: