ZorgBulletin 9 februari 2023

Meer begrip van patiƫnt over verwijzing helpt

Uit het onderzoek door de ogen van patiënt dat vorig jaar door Vilans werd uitgevoerd, bleek dat het voor een groot deel van de patiënten met complexe zorgvragen lastig is te begrijpen waarom ze worden verwezen naar het sociaal domein. Ook zien professionals uit het sociaal domein bij deze groep veel no shows, onbegrip voor de verwijzing of verkeerde verwachtingen wat betreft de verwijzing. Daardoor komt de patiënt dan vaak weer met zijn klachten bij de huisarts. Dit zorgt bij zowel patiënt als zorgverleners voor frustraties.  
  
Hoe zorg je voor een goede overdracht van huisarts naar bijvoorbeeld welzijnsadviseur?  
Het lijkt zo simpel maar waarom is het toch zo lastig in de praktijk? Om antwoord te krijgen op deze vraag organiseerde huisartsenpraktijk Damzicht een bijeenkomst waarin de aanwezigen uitleg kregen over de rol van het 4D-model. Door het 4D-model leert de patiënt zijn complexe problematiek te onderscheiden in verschillende domeinen. Hierdoor begrijpt de patiënt de samenhang binnen de problematiek beter. Dat vergroot de mogelijkheden voor zelfmanagement en maakt de verwijzing naar het sociaal domein voor patiënten begrijpelijker en wenselijker. De professional uit het sociaal domein kan dan inhaken op wat er is besproken. De verwachting is dat daarmee de zorgvraag van patiënten daalt en de frustraties van zowel zorgverleners als patiënt afnemen.  
  
Op de netwerkbijeenkomst werd een verwijsgesprek 4D-model huisarts en een intakegesprek door de welzijnsadviseur nagespeeld met een patiënt. "Door het rollenspel werd mij eens te meer het belang van aansluiten op het gesprek van de huisarts duidelijk. Ook zag ik dat het vertrouwen van de patiënt cruciaal is voor het vervolg." aldus een welzijnsadviseur.  

Het zit soms in kleine details en in de werkwijze die voor hulpverleners vanzelfsprekend is maar voor patiënten erg verwarrend kan zijn.
"Investeren in het leren kennen van elkaars werkwijze loont en maakt overdracht voor de patiënt ook logischer als hierop wordt aangesloten”, aldus praktijkmanager en projectleider Sociaal plein, Jaqueline de Wit.   
  
Na de bijeenkomst is bij huisartsenpraktijk Damzicht gestart met het gebruik van het 4D-model voor patiënten met complexe problematiek. Huisartsen en praktijkondersteuners merken nu al op dat er gerichter en bewuster verwezen wordt naar het sociaal plein en dat schept helderheid voor zowel patiënt als zorgverlener.   



Deel dit bericht: