ZorgBulletin 30 maart 2023

Wat verandert er na het stopzetten van de corona opt-in?

Zoals eerder gecommuniceerd stopt de corona opt-in van het Landelijk Schakelpunt op 4 april.  

De corona opt-in is ingesteld op verzoek van zorgverleners en VWS aan het begin van de COVID-19 pandemie. De tijdelijke corona opt-in stelde zorgverleners op de huisartsenpost en SEH in staat om de Professionele Samenvatting (PS) van het huisartsendossier van de patiënt in te zien zonder dat de patiënt hier toestemming voor hoefde te geven.  
  
Wat betekent het stoppen van de corona opt-in voor u?  
Deze tijdelijke maatregel vervalt dus op 4 april. Dit betekent dat op de huisartsenpost alleen nog de PS beschikbaar is van patiënten die daar toestemming voor hebben gegeven en waarvan de toestemming is vastgelegd in het HIS. Indien een zorgverlener de PS van een patiënt opvraagt waarvoor geen toestemming is vastgelegd, zullen er geen gegevens opgeleverd worden en verschijnt de melding ‘niet succesvolle opvraging’. Vooral bij praktijken met een laag percentage vastgelegde toestemmingen zal hierdoor het aantal niet succesvolle opvragingen groot zijn. 
  
Het belang van toestemming vragen 
Het is belangrijk om, indien u dit nog niet (voldoende) heeft gedaan, uw patiënten te blijven vragen om toestemming te geven voor het uitwisselen van hun gegevens. Zo kunnen zorgverleners ook in ongeplande/onvoorziene of acute situaties beschikken over belangrijke informatie voor de behandeling van de patiënt. Patiënten kunnen hiervoor zelf toestemming geven via volgjezorg.nl
  
Meer informatie en vragen 
Meer informatie over het vragen van toestemming kunt u lezen in deze factsheet en op de website van VZVZ. Ons advies is om de berichtgeving van ZEL, maar ook die van VZVZ rondom het vastleggen van toestemmingen en de gevolgen van het stopzetten van de corona opt-in goed te volgen. 
  
Als u vragen heeft over het stopzetten van de corona opt-in kunt u een mail sturen naar ict@zel.nl.

Deel dit bericht: