ZorgBulletin 16 januari 2020

Nauwe samenwerking huisarts en diëtiste levert tijd en resultaat op! 

“Wij zagen in onze praktijk veel patiënten met Multi-pathologie, die steeds weer met dezelfde of nieuwe klachten terug kwamen. Wij waren al bekend met multidisciplinaire aanpak en wisten dat een aanpak op meerdere vlakken bij deze groep patiënten nodig was om resultaat te kunnen boeken. Daarom zijn we gestart met een nauwe samenwerking met een diëtiste, die we speciaal hiervoor benaderd hebben.”

Aan het woord is Tawfiq Yazdani, huisarts in Vlaardingen. Diëtiste, Rita Razooki heeft twee keer per week een dag haar spreekuur op de praktijk van Yazdani. “De korte lijnen die we hebben, zorgen voor een goede samenwerking. Dat is echt anders dan af en toe overleggen.”
Deze samenwerking is tot stand gekomen in het kader van de Geïntegreerde Persoonsgerichte Zorg waar huisartspraktijken in de regio samen met ZEL aan werken. 

De samenwerking in de dagelijkse praktijk
Razooki legt uit hoe de samenwerking gaat: “Ik bespreek samen met de POH-s het spinnenweb met de patiënt, ik leg de patiënten opties voor, begeleid het verbeteren van hun leefstijl en ik doe metingen, die ik met de huisarts bespreek.” Yazdani vult aan: “Deze manier van samenwerken betekent wel dat er extra tijd geïnvesteerd moet worden door zowel mijzelf als door de diëtiste. Echter, onze ervaring is inmiddels dat als het eenmaal goed loopt en patiënten juist worden ingesteld, we onnodige zorgvraag voorkomen en dat scheelt dan weer tijd.  




"De nieuwe manier van werken en samenwerken heeft mij als huisarts veel rust opgeleverd. Door de nauwe samenwerking heb ik weer tijd voor andere patiënten.”

Voorheen verwees ik naar de diëtiste en vonden er geen besprekingen of evaluaties plaats. Sinds de samenwerking met Rita is dat anders. Nu kijken we samen naar de indicatoren en zien we dat we zonder medicatiewijziging en alleen met wijzigingen in het voedingspatroon resultaat boeken. Daar doen we het voor!

Ons doel is om uiteindelijk in de hele praktijk met positieve gezondheid aan de slag te gaan. Nu werken we alleen voor een bepaalde groep patiënten op deze manier.”

Wat heeft het opgeleverd?
“Wat ik merk”, legt Razooki uit “is dat we door de korte lijnen meer gesprekken met elkaar voeren en elkaar en elkaars expertise beter kennen en begrijpen. Verder merken we dat de gezonde leefstijl ook aanstekelijk werkt bij de praktijkmedewerkers zelf, zij leven gezonder, de sfeer op de praktijk is goed en het onderwerp ‘positieve gezondheid’ wordt serieus genomen. De samenwerking is voor mij een groeiproces waarin ik samen met de huisarts probeer tot oplossingen te komen en dat geeft enorm veel voldoening. Ik ben daardoor geïnspireerd geraakt om ook de samenwerking met andere artsen, die met leefstijl bezig zijn of hiermee aan de slag willen, op te zoeken.”

Voor Yazdani geldt dat hij door de diëtiste echt anders tegen metingen is gaan aankijken. “Voorheen was ik er niet altijd zeker van dat de metingen correct waren.
De samenwerking met de diëtiste en haar manier van meten (BMI en spier- en vetmassa) hebben mij nieuwe inzichten gegeven. Zo zegt alleen BMI niet altijd iets over gezondheid. Bovendien vertrouwde ik voorheen de apparatuur niet. Nu heb ik goede ervaringen met de weegschalen waar meerdere metingen mee verricht kunnen worden. Daarnaast heeft de nieuwe manier van werken en samenwerken mij als huisarts veel rust opgeleverd. Voorheen gaf ik zelf adviezen over voeding en nu verwijs ik door naar de diëtiste.
Door de nauwe samenwerking heb ik weer tijd voor andere patiënten.”

De knelpunten en succesfactoren
Yazdani: “Wij hebben geen knelpunten ervaren, alleen is er een groep patiënten die de behandeling van de diëtiste heel hard nodig heeft maar deze niet kan betalen.
We gaan kijken hoe we dit kunnen oplossen.

“Wat ons betreft is de succesfactor openheid, nauwe samenwerking en bereidwilligheid. Ook de planning speelt een belangrijke rol. Zo is de praktijk tussen 12.00 en 14.00 uur gesloten. Die tijd is gereserveerd voor lunch en overleg met iedereen van de praktijk die aanwezig is.” Dit was voor mij ook een leerpunt om tijd te maken voor het eten en overleg in een informele sfeer”, aldus Razooki. 

De patiënten
Yazdani wil graag nog even kwijt dat hij altijd toestemming aan de patiënt vraagt om zorgvraag, behandeling en situatie met de diëtiste te bespreken. De patiënten vinden het fijn dat er korte lijnen zijn, zodat zij niet steeds hun verhaal hoeven te doen en waardoor snel stappen genomen kunnen worden. Het feit dat ze naar de diëtiste kunnen in plaats van medicatie voorgeschreven krijgen, ervaren zij als zeer positief.



Adviezen voor praktijken die ook zo aan de slag willen
“Zoek elkaar vooral op en probeer echt tijd vrij te maken voor multidisciplinair patiënt bespreking” Aan het woord is Yazdani: “Door vanaf dag 1 samen te werken, hebben beide zorgverleners meer kennis en kunnen zij samen aan de slag. Dit zorgt voor betrokkenheid en die is er niet of nauwelijks als er alleen rapportages over en weer gaan.”

Razooki spoort de diëtisten aan om zelf stappen te nemen: “Artsen hebben weinig tijd en veel verantwoordelijkheid. Neem daarom het initiatief en laat weten dat je er bent! Je kunt duurzaam veranderingen teweeg brengen en dat levert resultaten op.”