ZorgBulletin 23 april 2020

Goed gebruik e-consult

Door de Corona crisis is de digitalisering en met name het gebruik van e-consults in vele praktijken enorm gegroeid. Om te zorgen dat e-consults een vast onderdeel blijven in uw praktijk is het van belang om deze goed in te zetten. Daarom geven wij u enkele tips voor goed gebruik van het e-consult:

  • Herhaal als zorgprofessional in uw antwoord het perspectief, de doelen en de behoeften van de patient. Dit om verwarring te voorkomen.
  • Een antwoord op e-consult hoeft niet kort te zijn. Er kunnen bijlagen of hyperlinks meegestuurd worden zodat de patient deze op zijn/haar eigen tijd kan lezen.
  • Zorg als zorgprofessional voor een goede afstemming met de patiënt qua inhoud en taalniveau. Pas deze aan aan de patient die de vraag heeft gesteld. Structureer bijvoorbeeld de tekst met tussenkopjes.
  • Klik hier voor handboek Nictiz met nog meer tips en uitgebreide info over e-consult.
Mocht u toch nog vragen hebben of hulp nodig hebben neem dan contact met ons op via email op ICT@Zel.nl  
 

Wat zijn voordelen van e-consults voor uw praktijk?
  • U en uw patiënt (client) hoeven niet gelijktijdig online te zijn. Dat heeft als voordeel dat u de vragen/antwoorden wanneer het u uitkomt zorgvuldig kunt formuleren. Hierdoor wordt uw werkproces niet of nauwelijks verstoord. 
  • Als het e-consult goed gaat lopen, komen er minder telefoontjes binnen. Vragen over medicatie, bijwerkingen, onderzoeksuitslagen en de interpretatie daarvan kunnen via e-consult gedaan worden i.p.v. via de telefoon.  
  • U heeft de tijd om waar nodig nog iets op te zoeken in het dossier van de patiënt.
  • Een deel van de consulten kan al online worden afgehandeld. E-consults zijn vaak efficiënter (korter) dan telefonische of fysieke consulten. Dat betekent dat u meer tijd heeft voor consulten die niet digitaal kunnen.
Wat zijn de voordelen van een e-consult voor uw patiënt?
  • Een e-consult kost de patiënt minder tijd..
  • Patiënten vinden het prettig om op een eigentijdse manier met hun arts kunnen communiceren. Een mailtje sturen in plaats van wachten aan de telefoon of in de wachtkamer, is voor veel mensen plezierig.
  • Een e-consult is laagdrempeligheid. Soms vinden mensen het fijn om een vraag over een psychisch probleem of een soa in eerste instantie via een e-consult te stellen.
  • Een e-consult biedt voordelen voor patiënten waarvoor een bezoek een enorme fysieke belasting is.
  • Een e-consult biedt voordelen voor patiënten die het moeilijk vinden om naar de huisarts te gaan (zorgmijdend).


Deel dit bericht: