ZorgBulletin 17 december 2020

Online inzage in de eigen medische gegevens door patiënten.– Ervaring van Huisartsenpraktijk Pootstraat

Sinds begin maart 2020 werkt huisartsenpraktijk Pootstraat met een patiëntenportaal. Hoe hebben zij hun patiënten geïnformeerd en hoe zorgden zij ervoor dat alle medewerkers betrokken waren? Op deze en meer vragen geeft Hanni Rick van huisartsenpraktijk Poortstraat antwoord. 

“Wij zijn in maart gestart met het informeren van onze patiënten via de website. We zijn er niet zeker van of dit wel voldoende gelezen wordt. Vandaar dat we ook bij elk telefoontje of consult het patiëntenportaal even onder de aandacht brengen. We checken dan meteen het emailadres en 06 nummer van de patiënt. Onze ervaring is dat individuele benadering het beste werkt. We hebben overwogen om ook een post mailing te doen maar dat hebben we uiteindelijk toch niet gedaan omdat je daar de mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden mogelijk niet mee bereikt. En de noodzaak voor de digitaal vaardige patiënten is niet hoog aangezien die al zelf deze digitale wegen bewandelen.  

De hele praktijk betrokken
Om te zorgen dat het patiëntenportaal praktijk breed wordt ingezet, vonden wij het belangrijk dat alle medewerkers betrokken werden. Daartoe komt het onderwerp op de diverse overleggen terug als vast agendapunt: wekelijks in het assistenten overleg en maandelijks in het medewerkers overleg. Verder kwamen zowel het LSP als het patiëntenportaal in het kader van OPEN aan de orde tijdens onze teamdag vorig jaar (september 2019).  

Gebruik patiëntenportaal
Vooralsnog wordt het portaal voornamelijk gebruikt voor e-consulten en om online afspraken te maken voor het prikken van bloed. We merken dat nog maar weinig patiënten hun dossier inzien. Wel zijn er al flink wat patiënten die aansluiting op het portaal hebben (25%) en daar zit meteen het online dossier bij.

Veel vragen over het patiëntenportaal?
Vooral in het begin hadden we technische problemen waardoor we vragen van patiënten kregen die moeite hadden met inloggen of het aanmaken van een account. Het is nog iet helemaal opgelost dus dit is nog een punt van aandacht. Verder hebben wij nog geen vragen van patiënten gehad over onduidelijkheden in hun dossier.

We noteren wel in de memo als mensen niet mee willen of kunnen doen, zodat zij niet telkens opnieuw gevraagd worden.
 
Meerwaarde online inzage
Voor ons als praktijk zit de meerwaarde van online inzage vooral in het gebruik van het portaal voor de e-consulten, bijvoorbeeld voor het inkijken van de uitslagen. Wellicht tip voor anderen: Onze praktijkmanager heeft in het portaal ingesteld dat zij notificaties krijgt als patiënten de antwoordmail van de dokters niet hebben geopend. Ze gaat vervolgens na of een patiënt de uitslagen op een andere manier heeft ontvangen, is dit niet het geval, dan attendeert ze de patiënt nogmaals op de mail in het portaal.

Met betrekking tot de dossierregistratie via de SOEP methodiek na 1-7-20 zien we nog niet echt verschillen met voorheen. Alhoewel de notering in het dossier soms iets uitgebreider is. We zijn erg enthousiast over de E-consulten. De herhaalrecepten gaan nog niet via het portaal omdat dit in Promedico nog problemen geeft.

Al met al zijn we heel blij met het E-consult als communicatiemiddel en door de coronacrisis heeft het gebruik hiervan een boost gekregen, bijvoorbeeld voor het veilig sturen van foto’s door de patiënt. We zijn erg tevreden en gaan door om te zorgen dat nog meer patiënten het portaal gaan gebruiken."


Deel dit bericht: