ZorgBulletin 8 juli 2021

Huisartsenpraktijk Baecke en Nobel werkt hard aan stimulering online inzage   

Huisartsen Simone Nobel en Chantal Baecke van huisartsenpraktijk Baecke en Nobel hebben zich ingezet om patiënten te stimuleren gebruik te maken van online inzage. Zij delen hun ervaringen: “Wij vinden online inzage belangrijk in het kader van het programma OPEN én omdat de mogelijkheid van online inzage mooi aansluit bij het toepassen van persoonsgerichte zorg. Doordat patiënten hun eigen dossier kunnen inzien, hebben zij meer regie over hun gegevens en kunnen zij meedenken over behandelingen en vervolgstappen. Bovendien vermindert het gebruik van online inzage de werkdruk van de via de telefoon gestelde vragen en zorgt het voor efficiëntere consultvoering. Mensen kunnen immers via e-consult vragen stellen en hoeven dan niet op consult te komen. Tevens kunnen uitslagen van bijvoorbeeld bloedonderzoek en röntgenonderzoek via e-consult aan patiënten worden doorgeven. Ook dit levert tijdswinst op.” 
 



De aanpak 
Huisartsenpraktijk Baecke en Nobel is per 1 juli 2020 gestart met stimulering van online inzage. “Op onze website staat sindsdien informatie over online inzage, in de wachtkamer hangt een grote poster (via ZEL), we delen tijdens het spreekuur flyers uit, die ook op de balie liggen en wij hebben deze flyers ook tijdens de vaccinatierondes uitgedeeld. Daarnaast hebben we via Medicom actief al onze patiënten gemaild met de vraag of zij zich wilden aanmelden voor het patiëntenportaal.”

De reacties van patiënten 
“De reacties van onze patiënten zijn heel positief. Net als andere praktijken vroegen wij ons ook af wat er zou gaan gebeuren als patiënten in hun dossier gaan lezen. Tot nu toe hebben we daar geen nare ervaringen mee en ook krijgen we hier geen vragen over. Patiënten die dat willen, vinden het fijn dat zij de mogelijkheid hebben om zelf in hun dossier te kijken.”  
 
Wat kost tijd?  
Praktijken die willen starten, vragen zich vaak af of het de praktijk niet veel tijd zal gaan kosten om de patiënten te informeren. “Het kost wel tijd maar niet veel, omdat we de flyer mee kunnen geven waarin duidelijk  
Verder kunnen we patiënten naar onze website verwijzen. Vaak zijn er dan al veel vragen beantwoord. 
We merken verder dat we wat meer tijd kwijt zijn met het verwerken van de binnengekomen meldingen in het portaal. Zo koppelen wij via het e-consult regelmatig een beleid aan de patiënt terug en beantwoorden we dagelijks vragen die via het e-consult binnenkomen. We moeten daar nog een ritme in vinden.”  

Beide huisartsen zijn ervan overtuigd dat het feit dat ze zelf heel positief zijn over het zorgportaal en dit ook uitstralen naar hun patiënten, heeft geholpen bij het stimuleren van online inzage. “Wij hebben gemerkt dat als je als huisarts gewoon start, mensen heel positief reageren. Natuurlijk zijn het vooral de mensen die interesse hebben in digitalisering en hier eenvoudig mee om kunnen gaan, die zich hiervoor aanmelden en dat is een mooi begin!”



Deel dit bericht: