ZorgBulletin 3 november 2022


Huisarts, heeft u de mail ontvangen over ontsluiting Mitz?

Met name in waarneemsituaties en spoedsituaties lopen huisartsen regelmatig tegen het probleem aan dat de digitale gegevensuitwisseling nog niet soepel verloopt vanwege ontbrekende patiënttoestemming. Mitz kan hierin uitkomst bieden. Om toestemmingen via Mitz te kunnen opvragen, is het van belang dat uw HIS-leverancier deze nieuwe voorziening ontsluit.   
Daarom hebben wij de huisartsen in de regio afgelopen week een e-mail gestuurd met een voorbeeldtekst met daarin het verzoek aan hun HIS leverancier om ontsluiting van Mitz in het HIS. Door deze vraag massaal aan de HIS leveranciers te sturen, brengen we een krachtige boodschap. Heeft u de mail niet ontvangen? Neem dan contact met ons op via ict@zel.nl.  
  
Wat is Mitz? 
Voor het elektronisch delen van medische gegevens is vaak toestemming van de patiënt nodig. Het bijhouden van die toestemmingskeuzes gebeurt nu op veel verschillende manieren en plaatsen. Steeds opnieuw, vaak anders en regelmatig handmatig. 
Er is daarom een nieuw proces ontwikkeld voor het registreren van toestemmingen, waarbij de burger zelf zijn/haar keuzes vastlegt en beheert. Dat kan via de online voorziening Mitz. 

Wat betekent Mitz voor u? 
Door de generieke voorziening Mitz komt de patiënt in de regie over zijn/haar eigen toestemmingskeuze. De patiënt legt de keuzes vast en beheert deze zelf. Niet alleen voor de huisarts, maar voor álle zorgsectoren van Nederland. 
Dit betekent een lagere administratieve last bij de zorgverlener voor het vastleggen van toestemmingen. Alle eerder vastgelegde toestemmingen worden in Mitz overgenomen en gaan niet verloren. 
Heeft u vragen over Mitz? Neem dan contact met ons op via: ict@zel.nl.

Deel dit bericht: