ZorgBulletin 16 februari 2023


Digicoach uit de regio aan het woord

Digitalisering speelt een steeds groter wordende rol in onze samenleving en ook in de gezondheidszorg. Van medewerkers wordt verwacht dat ze steeds meer digitaal gaan werken en uit te voeten kunnen met diverse systemen en applicaties. In de praktijk blijkt echter dat niet alle medewerkers mee kunnen in de toenemende digitalisering. In deze artikelreeks leest u meer over digitale vaardigheden en ontvangt u tips om aan de slag te gaan met dit onderwerp. In dit derde en laatste artikel uit de serie neemt Sylvia Groeneveld u mee in haar ervaringen als digicoach. 

 
  
Waarom aan de slag als digicoach?  
In 2022 hebben 17 praktijkmedewerkers de training tot digicoach bij ZEL gevolgd. Wat zijn de ervaringen en hoe wordt de kennis en de rol van digicoach nu ingezet in de praktijk? “Ik merkte dat collega’s vaak naar mij kwamen met digitaliseringsvragen of zaken waar ze niet uitkwamen en dat de stapel met vragen in mijn postvakje steeds groter werd. Ik wilde dan ook graag de training tot digicoach volgen, zodat ik mijn collega’s beter kon helpen om digitaal vaardiger te worden”, aldus Sylvia. Zij is werkzaam als doktersassistente bij huisartsenpraktijk Pootstraat in Delft en heeft in 2022 de training tot digicoach gevolgd bij ZEL.  
  
De training tot digicoach 
Tijdens de training tot digicoach komen o.a. de verschillende digitypen aan de orde. Verder leren de deelnemers hoe zij collega’s kunnen motiveren en stimuleren om met hun eigen vaardigheden aan de slag te gaan. Sylvia vond het waardevol om inzicht te krijgen in haar eigen digitype, maar ook in de digitypen van haar collega’s. Daarnaast was de training voor haar aanleiding om niet meer zelf alle digitale vragen en knelpunten op te lossen, maar om dit samen met collega’s te gaan doen. “In het begin moesten collega’s wennen dat ik zaken niet meer overnam, maar het samen met hen ging oppakken. Inmiddels zijn ze eraan gewend en stellen ze het uit zichzelf al voor. Daarnaast merk ik dat het collega’s meer voldoening en een trots gevoel geeft als ze hun digitale vragen niet meer hoeven te stellen, maar zelf kunnen beantwoorden en zelf knelpunten kunnen oplossen. Dit resulteert in meer werkplezier én betere digitale vaardigheden bij mij en bij mijn collega’s!.” 
  
De rol van de digicoach in de praktijk 
Om te zorgen dat digitale vaardigheden een vanzelfsprekend onderwerp van gesprek zijn binnen de praktijk staat het onderwerp digitale vaardigheden en digitale tips in het overleg met de assistentes in de praktijk van Sylvia altijd op de agenda. “Sommige collega’s printten documenten uit en scanden ze weer in om ze vervolgens op de slaan als PDF bestand. Dit kan eenvoudiger door meteen te kiezen voor ‘opslaan als PDF bestand. Dit leg ik uit en doe ik een paar keer voor  samen met collega’s. Vervolgens komt het de week erna terug als agendapunt op het assistente overleg en wordt er gevraagd of het bij iedereen lukt of dat iemand hier nog hulp bij nodig heeft. Wij hebben een heel fijn team en kunnen ook eerlijk tegen elkaar zijn als iets niet lukt of niet goed gaat. Vertrouwen is heel belangrijk als je met digitale vaardigheden aan de slag gaat.” 

Sylvia geeft aan dat haar doel voor de komende tijd is om door te gaan met hoe ze haar rol als digicoach nu al vervult. Daarnaast gaan ook de praktijkhouders en de praktijkondersteuner met dit onderwerp aan de slag door het een vast onderdeel te maken van het teamoverleg. Verder is Sylvia van plan om elke week een digitale tip te delen met haar collega’s. “Alle verandering geeft weerstand. Denk bijvoorbeeld aan een verandering van de indeling in de supermarkt. Je kan dan opeens producten niet meer vinden en dat is vervelend, maar na een tijdje gaat de nieuwe indeling wennen. Dit geldt ook voor het verbeteren van digitale vaardigheden. In eerste instantie kost het tijd om collega’s te helpen en te ondersteunen, maar uiteindelijk gaat het tijd opleveren. Mocht je twijfelen of je de training digicoach wil volgen, dan zou ik zeggen: gewoon doen! Samen weet je meer dan alleen.” 
  
Bent u enthousiast geworden en wilt u uw collega’s digitaal vaardiger maken? Een digicoach kan daarbij helpen! Neem voor meer informatie over de digicoach contact op met Marije Lelieveld.   
  
In deze serie verschenen eerder de artikelen: Hoe digivaardig bent u? Doe de zelfscan! en Digitale vaardigheden in de huisartsenzorg. Hoe staat het ervoor?.

Deel dit bericht: