ZorgBulletin 6 april 2023

Ervaring uit de praktijk: aanvraag ELV bij coördinatiepunt

Vaak zijn er verhalen bij praktijkperikelen over zaken die de laatste tijd niet goed gaan, maar ik, Wim Vreugdenhil, huisarts te Maasland en voorzitter van de HC WSD, wil bij deze een positief verhaal vertellen.  
  
Ik werd op vrijdagmiddag tijdens mijn telefonisch spreekuur door een familielid van een dementerende patiënte gebeld, omdat de echtgenoot van de patiënte die ochtend acuut opgenomen was in het ziekenhuis. De patiënte had door haar dementie de laatste tijd steeds onrustige momenten die redelijk onder controle waren door de mantelzorg van haar man en wat rustgevende medicatie. De laatste week was er al sprake van toenemende onrust en nu was haar man dus met de ambulance naar het ziekenhuis vervoerd en opgenomen met de verwachting dat het wel enkele dagen zou gaan duren. De familie kon de zorg van de patiënte niet overnemen en nu was er dus een acuut probleem, aangezien de patiënte onrustig was en niet voor zichzelf kon zorgen.  
  
Zoals bekend hebben huisartsen, thuiszorgorganisaties en de preferente verzekeraar vorig jaar gezamenlijk een coördinatiepunt voor crisis-ELV bedden in de regio opgericht. De verwijzingen gaan via ZorgDomein. Na bellen van het beschikbare nummer werd er direct opgenomen. Na een telefoongesprek en verwijzing (hetgeen 5 minuten duurde) werd ik 30 minuten later gebeld dat er die avond een plaats voor mijn patiënte was in een hoog complex ELV-bed in een plaatselijk verpleeghuis.  
 
Ik denk dat er veel uitdagingen zijn in de (huisartsen)zorg, maar ik zie ook dat er zaken opgelost kunnen worden als we samenwerken en iedereen dezelfde doelen voor ogen heeft.  
 
Meer informatie over het Coördinatiepunt vindt u op de ZEL-website op deze pagina onder het kopje urgente situaties.

Deel dit bericht: