ZorgBulletin 2 september 2021

Tips om e-afspraak (weer) te gaan gebruiken

Door e-health onderdelen zoals de e-afspraak, het e-consult en herhaalmedicatie te gebruiken, wordt het gebruik van online inzage gestimuleerd. De afgelopen maanden hebben de meeste praktijken het gebruik van een e-afspraak helemaal of gedeeltelijk uitgezet als gevolg van de COVID pandemie. Nu de druk van (telefonische) vragen van patiënten  over COVID klachten iets lijkt af te nemen, is er wellicht weer ruimte om na te denken over het heropenen van afspraken via het portaal. In het kader van OPEN en het stimuleren van online inzage delen we graag enkele tips met u:

  1. Als u weer start met het openzetten van afspraken via het portaal is het aan te raden om klein te beginnen. Zo kunt u bijvoorbeeld steeds aan het einde van de dag twee afspraken openzetten voor 8 uur de volgende ochtend, dat scheelt telefoontjes in de ochtend. 
    Informeer uw patiënten hierover via uw website en/of wachtkamerscherm.  
  2. U kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld spreekuren voor de doktersassistente (wratten of uitstrijkjes) of het telefonische spreekuur online te laten maken door patiënten zelf. Informeer uw patiënten hierover via uw website en/of wachtkamerscherm.  
  3. Om op de praktijk (weer) te wennen aan online afspraken en om patiënten hieraan te laten wennen, kunt u er ook voor kiezen om ieder uur 1 afspraak open te zetten in de online agenda. Indien dit bevalt, kunt u dit langzaam uitbreiden.  
  4. Door bepaalde stappen zorgt u ervoor dat uw patiënten het belang en gemak van e-afspraken maken, gaan inzien: 
    • Dit kunt u doen door patiënten te informeren dat afspraken voor diezelfde dag alleen online gemaakt kunnen worden en per dag een aantal afspraken open te zetten voor deze patiënten. Informeer uw patiënten over deze werkwijze via uw website en/of wachtkamerscherm. 
    • Een andere mogelijkheid is om op de piek-/voorkeursmomenten alleen online afspraken open te stellen. 
      Dit vermeldt u dan op uw bandje van de praktijktelefoon. 
  5. Indien u gebruik maakt van het portaal van Pharmeon kunt u bij de afspraakcodes eenvoudig aangeven of het om een fysieke of telefonische afspraak gaat. Hierdoor bewaart u het overzicht.  
Heeft u n.a.v. deze tips vragen en/of opmerkingen neem dan contact met ons op via ict@zel.nl.    



Deel dit bericht: