Special Informatieveiligheid

Het gebruik van sociale media als zorgprofessional

Zoals u ongetwijfeld weet, kan het delen van privé-informatie via sociale media gevolgen hebben voor het zorgproces. Het is daarom zaak hier zorgvuldig mee om te gaan. Wat kan wel en welke informatie is niet verstandig om te delen als zorgverlener?

We delen in dit artikel enkele tips met u over het gebruik van uw privé-account op sociale media: 
  • Wees voorzichtig met wat u plaatst op sociale media. Noem nooit de naam van een patiënt of collega. 
  • Bescherm uw inlogcode en wachtwoord op sociale media goed. Iemand die zich als u voordoet kan uw identiteit misbruiken, bijvoorbeeld richting een patiënt. 
  • Scherm uw privé sociale media profiel af. Klik hier om te zien hoe u dit kunt doen. Hierdoor is uw informatie alleen zichtbaar voor uw vrienden en niet voor patiënten.  
  • Wees voorzichtig in het delen van privé-informatie via sociale media, vooral als u een openbaar privé-account heeft. In de behandelrelatie is het niet wenselijk dat een patiënt privé-informatie heeft over de hulpverlener.  
  • Nodigt een patiënt u op uw privé account uit als ‘vriend’ op een sociale netwerksite? Weiger dan deze uitnodiging. Zo houdt u privé en zakelijk gescheiden.  
Informatieveilig gedrag in de praktijk – de wegwijzer  
Heeft u het vermoeden dat medewerkers van uw praktijk niet altijd zorgvuldig omgaan met het delen van informatie via sociale media? Of speelt er een ander vraagstuk op het gebied van informatieveilig gedrag? Hebben de medewerkers van uw praktijk bijvoorbeeld moeite met het herkennen van phising mails, of worden er wel eens privacygevoelige data via Whatsapp gedeeld?  
Bij dergelijke problemen is er meer nodig dan alleen bewustwording. Om het probleem structureel te verhelpen, is het van belang om in te zoomen op het gedrag en acties te kiezen die inspelen op dit gedrag. ICTU heeft een wegwijzer ontwikkeld, die u helpt om dergelijke vraagstukken op te lossen. In zes stappen wordt het probleem gedefinieerd, het gewenste gedrag bepaald en wordt er vastgesteld welke interventies ervoor kunnen zorgen dat het gewenste gedrag plaatsvindt en verankerd zal blijven. De wegwijzer is praktisch ingericht en toegespitst op informatieveilig gedrag in de gezondheidszorg. Daardoor is deze zeer goed toepasbaar in de eerste lijn!  

Digitaliseringsthema's en meer informatie 
Het onderwerp informatieveiligheid is één van de digitaliseringsthema's uit
de roadmap richting 2025 van ZEL voor digitalisering van onze regio. Wij zien kansen om in te spelen op de toenemende zorgvraag en de veranderende behoefte van de zorgverleners en patiënten. Met de thema's vanuit de roadmap ondersteunt ZEL u, de eerstelijns zorgverlener. Dit doen wij bijvoorbeeld door het stimuleren van digitale zelfmanagement middelen voor de patient, optimale digitale bedrijfsvoering en soepele data uitwisseling met zorgpartners te realiseren.  
 
Voor meer informatie of vragen over het gebruik van sociale media en van de wegwijzer kunt u contact opnemen met Team Digitalisering via ict@zel.nl

Deel dit bericht: