Toolbox Keuzehulpen

Ondersteuning bij beperkte digitale vaardigheden

Voor een grote groep patiënten is het een uitdaging om mee te komen met de ontwikkelingen binnen de zorg. Zij hebben moeite met het zelf managen van hun gezondheidsklachten en met het gebruik van digitale middelen. Juist deze groep heeft daardoor een grotere zorgvraag en een minder goede uitkomst van zorg. (Bron: Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden (pharos.nl))




Toch kunnen digitale middelen ook kansen bieden, juist voor deze groep. Het kan prettig zijn om informatie rustig na te kunnen lezen of voorgelezen te kunnen worden. Ook zijn er apps beschikbaar die ingewikkelde teksten in eenvoudige taal vertalen, bijvoorbeeld de Lees simpel app.   
 
Het herkennen van patiënten die moeite hebben met het gebruik van digitale middelen en extra ondersteuning daarop kunnen gebruiken is niet altijd eenvoudig. Pharos heeft een checklist gemaakt voor het herkennen van de noodzaak voor ondersteuning. Daarnaast kunt u dit gebruiken om het gesprek over digitale vaardigheden aan te gaan met een patiënt.  
 
Er zijn diverse organisaties die hulp bieden aan patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden, beperkte digitale vaardigheden en aan patiënten die laaggeletterd zijn: 
 
Complexe hulpvraag -> Wijkteam 
“Ik kan een smartphone of laptop met abonnement niet betalen.” 
Als er multiproblematiek is, waaronder bv financiële problemen zijn, kun je verwijzen naar het wijkteam van de betreffende gemeente.  
 
Eenmalige Hulpvraag -> Welzijn/Bibliotheek 
“Kan iemand mij helpen om online een afspraak te maken met mijn huisarts?” 
Een patiënt met een hulpvraag kan terecht bij een welzijnsorganisatie. Via ‘Welzijn op recept’ kan een patiënt hiervoor verwezen worden. Ook kan hij terecht bij het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). Deze zijn te vinden in de bibliotheken.  
 
Leervraag -> Bibliotheek 
“Ik wil graag leren hoe ik via het patiëntenportaal herhaalmedicatie kan aanvragen.” 
Een patiënt met een leervraag kan terecht bij de bibliotheek. Deze biedt:  
  • Digi(taal) huis/ loket voor vragen op het gebied passend aanbod (taal)cursussen in de gemeente voor de betreffende leervraag. 
  • Cursussen en trainingen, onder andere op het gebied van taal, computer basisvaardigheden en digitale zorg. Zo bieden veel bibliotheken het lesprogramma DigiVitaler aan. Hierin maken mensen kennis met digitale middelen in de zorg en leren zij hiermee werken. Het lesprogramma bestaat uit verschillende lessen. Elke les behandelt een vorm van digitale zorg. Er zijn bijvoorbeeld lessen over Thuisarts.nl, Apotheek.nl, gezondheidsapps, het patiëntenportaal van de huisarts en het videoconsult. 
Meer informatie over het IDO en de cursus DigiVitaler vindt u in onderstaande video’s. 


        


Zelfhulp
Een patiënt die zelf meer informatie wil en kan opzoeken, kunt u verwijzen naar initiatieven die hulp en ondersteuning bieden, zoals:  
  • Digihulp.nl
    Op deze website is hulp te vinden voor mensen die er digitaal niet uitkomen. Zo is is te vinden hoe je een app installeert op de telefoon. Vragen kunnen telefonisch gesteld worden via de Digihulplijn, via de mail of via Whatsapp.  
  • Steffie.nl
    Steffie (een AI-avatar) legt op een eenvoudige manier moeilijke onderwerpen uit, zoals internet bankieren, het aanvragen van toeslagen en het delen van medische gegevens. 
  • Oefenen.nl
    Op oefenen.nl zijn verschillende programma’s te volgen over onder andere gezond leven, de computer en internet. In het programma over basisvaardigheden voor de computer (Klik & Tik) kun je bijvoorbeeld leren hoe je een website bezoekt en een e-mail verstuurt. De programma’s zijn gratis te volgen, maar men dient wel een account aan te maken. 
Wilt u meer lezen over wat u kunt doen? Kijk op de website van Pharos.