ZorgBulletin 19 april 2018

Nieuwe ontwikkelingen Patiëntenportaal – Franciscus Gasthuis & Vlietland

Franciscus Gasthuis & Vlietland werkt aan de implementatie van het Patiëntenportaal. Het Patiëntenportaal is een beveiligd portaal (inloggen middels DigiD) waar patiënten een gedeelte van hun medisch dossier in kunnen zien. Daarnaast biedt het Patiëntenportaal een aantal aanvullende functionaliteiten, zoals het online afspraken maken na een ZorgDomein verwijzing en het invullen van vragenlijsten ter voorbereiding op een ziekenhuisbezoek.

Gegevens inzien
Vanaf 1 mei a.s. kunnen patiënten hun basisgegevens set zorg, uitslagen en brieven inzien op het Patiëntenportaal met een vertragingstijd van 7 dagen. In het ziekenhuis wordt met de patiënt afgesproken wanneer de uitslagen worden besproken (telefonisch of op het eerstvolgende consult). Als er n.a.v. de inzage in het Patiëntenportaal vragen opkomen kan de patiënt altijd contact opnemen met de polikliniek waar de patiënt onder behandeling is. Indien de uitslagen eerstelijnsdiagnostiek betreffen kan de aanvrager op de gebruikelijke wijze de uitslag en eventuele vragen met de patiënt bespreken.

Zelf afspraken maken
Voor diverse verwijzingen kunnen patiënten zelf online afspraken maken via het Patiëntenportaal. Of dit mogelijk is en hoe de patiënt dit kan doen staat in het desbetreffende ZorgDomein product en in het patiënten bericht. Het is daarom belangrijk dat u het patiënten bericht meegeeft aan de patiënt (op papier of per e-mail). Indien de afspraak niet ingepland wordt door de patiënt, belt ons callcenter de patiënt na 3 dagen. Let op: de werkwijze dat de patiënt altijd de volgende dag benaderd wordt, verandert hiermee. Dit geldt uiteraard niet voor afspraken met een verkorte toegangstijd en voor spoed; de werkwijze voor deze afspraken blijft gelijk.

Voor vragen over dit bericht kunt u contact opnemen met Christianne Kerkhofs via transmuraal@franciscus.nl.