Nieuwsbrief Paramedici regio DWO - NWN

Videoconsulten: praktijkvoorbeelden vanuit de diëtistenpraktijk

In de reeks “Paramedici in coronatijd” nu een voorbeeld uit twee diëtistenpraktijken. 

Monique en Marjolein van Lijfstijl diëtisten
"Tot 16 maart hadden wij, Monique en Marjolein van Lijfstijl diëtisten, nauwelijks ervaring met videobellen. Een enkele keer is het noodzakelijk geweest een face-to-face behandeling om te zetten naar een videoconsult. Maar in zeer korte tijd is het voor ons nu heel normaal geworden. Wij kunnen als diëtisten de mensen op afstand gelukkig heel goed begeleiden. Mensen krijgen per mail of app bericht dat hun afspraak omgezet wordt naar telefonisch of videoconsult.  



Wij kunnen gelukkig toch zorg blijven bieden aan de patiënt en de 2e lijn ondersteunen"

We merken dat mensen het waarderen/accepteren en zeker het nut inzien van een videoconsult. Veel mensen maken een vervolg (video)consult, dus dat zegt genoeg over het effect van behandelen op afstand. Zowel intakegesprekken als vervolgconsulten gaan bij ons nu met videobellen. We merken dat mensen het, in deze rare tijd, juist fijn vinden om hun diëtist te spreken die kan adviseren hoe ze gezond en volwaardig kunnen (blijven) eten. Ook de mensen met een eetstoornis hebben het nu extra lastig. Wij kunnen gelukkig toch zorg blijven bieden aan de patiënt en de 2e lijn hierin ondersteunen. Daarnaast geven we veel adviezen aan kwetsbare ouderen en ondervoede patiënten per telefoon. Het voedingsadvies versturen we per mail, of wordt persoonlijk op afstand bezorgd, na afloop van het consult. En we merken dat af en toe een extra mailtje, belletje of appje zeer wordt gewaardeerd in deze tijd!" 
 


Emilie Stassen van Focus diëtistenpraktijk
"In de huidige tijd van beeldbellen zijn de meeste diëtisten en leefstijlcoaches gelijk gestart beeldbellen. Bij Focus diëtistenpraktijk  wordt gewerkt met Clickdoc en dit ervaren ze als een prettig systeem. De cliënt krijgt na aanmelding een uitnodiging per sms voor deelname van het consult en kan daarmee via een link heel gemakkelijk inloggen. Het geluid is helder en het beeld is scherp. 



"We volgen wat de client het prettigst vindt. Soms is dat beeldbellen, soms een telefonsch consult"

Het programma heeft een  wachtkamerfunctie. Emilie geeft aan dat het wel goed is om te beseffen dat als je computer in gebruik is voor het beeldbellen, het handig kan  zijn om een tweede scherm te hebben waar je gelijk het dossier op kan invullen. Het idee is voor sommige cliënten nog wat wennen en er wordt ook nog gekozen voor een telefonisch consult. Hierbij volgen we wat de cliënt het prettigste vindt. Er zijn meerdere aanbieders van beeldbellen welke veilig zijn, zoals E-zorg, KPN zorgmessenger, Physitrack, Vtell/Vcare, Weseedo en Zaurus. De meesten worden gedurende de coronacrisis gratis aangeboden."


Misschien heeft u nog goede tips/ervaringen met beeldbellen die u zou willen delen met collega’s?

Mail dit dat naar ons: dvissers@zel.nl.

Deel dit bericht: