ZorgBulletin 10 november 2022


Tolkendienst voor reguliere en Oekraïnese patiënten - huisartsenpraktijk

Een patiënt die een vreemde taal spreekt die u zelf niet spreekt, is moeilijk te helpen. Met de inzet van een professionele tolk bent u beter in staat om met uw patiënt te communiceren. Hiervoor kunt u de gratis tolkdienst van Global Talk (voorheen TVcN) inschakelen. Deze dienst is 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar. Voor het aanvragen van de tolkdienst bestaan twee procedures:

-        Een procedure voor uw reguliere patiënten en
-        Een procedure voor Oekraïense vluchtelingen die in uw praktijk komen.

Procedure voor uw reguliere patiënten 
Denkt u ook aan deze tolkdienst in de communicatie met een statushouder, die zich nieuw inschrijft bij u in de praktijk? U en uw medewerkers (huisartspraktijken in de regio DWO-NWN) kunnen kosteloos gebruikmaken van deze dienst, die vergoed wordt vanuit het Fonds Achterstandswijken WSD.
  
Klik hier voor de procedure om een tolkdienst aan te vragen. Belangrijk is dat u bij uw aanvraag de klantcode van het FAW bij de hand heeft.
 
Als u de benodigde klantcode wilt opvragen of andere vragen heeft, kunt u terecht bij Sandra van Det, secretaris Fonds Achterstandswijken WSD, faw@zel.nl, tel. 0174 -210 440. Wilt u dit nog eens nalezen, dan kan dat via de website van ZEL.
 
Procedure voor Oekraïense vluchtelingen
U kunt als huisarts kosteloos gebruik maken van een tolk of taalondersteuner in de gesprekken met Oekraïense patiënten. Dit wordt vergoed door het ministerie van VWS. 

Goed om te weten:
  • Huisartsen kunnen gebruik maken van telefoonnummer 088 25 55 222.
  • U heeft geen klantcode nodig.
  • U kunt dit stroomschema raadplegen om bewust van taalondersteuning gebruik te maken.
  • Klik hier voor de werkwijze van het aanvragen van een tolk voor uw Oekraïense patiënten.