ZorgBulletin 22 december 2022


Ervaringen van patiƫnten met het gebruik van een PGO

Om te kijken hoe de PGO's goed kunnen worden ingezet in de praktijken heeft ZEL de afgelopen maanden het gebruik van 2 PGO’s (Drimpy en Gezondheidsmeter) onderzocht. Dit onderzoek deden wij in het kader van het OPEN programma. Voor dit onderzoek zijn zes patiënten van praktijken uit de regio actief aan de slag gegaan.

Benieuwd naar hoe patiënten het werken met PGO's ervaren?
Hieronder de belangrijkste bevindingen op een rij:
  1. De verplichte 2-factor authenticatie via een 6-cijferige code (Gezondheidsmeter) werd door de gebruikers als makkelijker ervaren dan via een authenticator app (Drimpy).
  2. In het PGO blijkt het zoeken van een praktijk op naam/plaats niet altijd het gewenste resultaat te geven.
  3. Het ophalen van het medisch dossier met DIGID-app wordt als eenvoudig ervaren.
  4. Bij het ophalen van data bleek naast de huisartsen nog niet iedere zorgverlener gekoppeld te zijn met het PGO.
  5. Soms duurt het wat langer voordat de data in het PGO zijn geladen.
De komende tijd worden all zorgorganisaties gekoppeld, waardoor alle zorgverleners vindbaar zullen zijn in de PGO's. Daarnaast gaan de leveranciers van de PGO’s aan de slag met het verbeteren en uitbreiden van de functionaliteiten.

Heeft u naar aanleiding van dit artikel vragen over het PGO? Kijk dan op de site pgo.nl.

Heeft u inhoudelijke vragen of problemen in de combinatie HIS/PGO? Neem dan contact met ons op via: ict@zel.nl.

Deel dit bericht: