ZorgBulletin 30 maart 2023

Beleid no-show en follow-up beleid

Om het oproepen van patiënten in de follow-up beter te borgen, heeft Franciscus Gasthuis & Vlietland een nieuwe werkwijze geïmplementeerd. Er zijn eenduidige instellingsbrede afspraken gemaakt om patiënten in te plannen voor vervolgafspraken of de behandeling duidelijk af te sluiten. De huisarts moet altijd in de brief van de specialist op de hoogte worden gesteld van het gevoerde beleid. 

Daarnaast is afgesproken wat er wordt gedaan bij no show van patiënten: 

  • Bij een nieuwe patiënt, die niet komt opdagen zonder afbellen, gaat er een standaardbrief naar patiënt en verwijzer (meestal huisarts). De patiënt wordt daarbij verzocht om zelf contact op te nemen indien behandeling gewenst is. 
  • Indien een bekende patiënt niet naar de afspraak komt (zonder zich af te melden), bepaalt de behandelend arts of er een nieuwe afspraak gemaakt moet worden, de patiënt retour kan komen bij klachten of dat de behandeling beëindigd kan worden. De huisarts wordt hierover geïnformeerd. 
  • Indien een bekende patiënt (zonder zich af te melden) twee keer niet op het spreekuur komt, kan door de arts besloten worden de behandeling te beëindigen. De arts maakt hierbij een zorgvuldige afweging of contact met patiënt noodzakelijk is. Afhankelijk van de afweging van de arts gaat er een standaardbrief naar de patiënt en de huisarts of wordt via een brief of telefonisch getracht om in contact te komen met patiënt.