ZorgBulletin 30 maart 2023


Met een digicoach de digitale vaardigheden van praktijkmedewerkers verbeteren

Digitalisering speelt een steeds grotere rol in onze samenleving en ook in de gezondheidszorg. In de praktijk blijkt dat veel medewerkers in de huisartspraktijk moeite hebben om digitale middelen op de juiste manier in te zetten, zodat zij het voordeel ervan kunnen ervaren. Een digicoach kan dan uitkomst bieden. 

“Ik kreeg al veel vragen over digitalisering van mijn collega's, daarom ben ik samen met een collega de training tot digicoach gaan volgen. Wij hebben niet op elke vraag direct een antwoord, maar zijn als digicoach opgeleid om collega's te helpen hun digitale vaardigheden te verbeteren. Onze collega's vinden het prettig dat ze één aanspreekpunt binnen de praktijk hebben als ze vastlopen.” Isabelle Rietdijk werkt als doktersassistent en managementassistent bij Huisartsenpraktijk Copenhaege in Vlaardingen. 

Digitale vaardigheden in de praktijk 
“In onze praktijk is de meerderheid van de medewerkers al erg digivaardig. Sommigen weten meer dan ik en anderen vinden de digitale veranderingen lastig. Met name het gevoel dat digitalisering veel tijd kost en bij de bestaande werkzaamheden komt, hoor ik veel”, aldus Isabelle. Rick Vermeer, Manager Digitalisering van ZEL hoort deze opmerking ook regelmatig: “Wanneer je start met een nieuwe digitale toepassing, kost dat tijd. Het is belangrijk om de tijd te nemen om de toepassing op een goede manier in te zetten. Hierdoor wordt het een onderdeel van de dagelijkse praktijk. Door aandacht te geven aan de digitale vaardigheden van praktijkmedewerkers zien we dat zij minder moeite hebben om digitale middelen in te passen in hun werkzaamheden en neemt het werkplezier toe.”  

Ook helpt het als mensen weten dat niet alles op één dag hoeft, aldus Isabelle: “Bij het werken met digitale middelen is het belangrijk om een nieuwe balans te vinden en dat ook te bespreken. Ik laat mijn collega's nieuwe digitale werkzaamheden altijd zelf en in hun eigen tempo doen. Dan ga ik ernaast zitten om te helpen en adviseer hen om e.e.a. op te schrijven, zodat ze het later kunnen nalezen. Dat werkt goed.” 
 
Knelpunten bespreekbaar maken 
“Binnen onze praktijk zijn knelpunten gelukkig goed bespreekbaar. Dat is erg belangrijk, want dat betekent dat collega’s zich veilig voelen om vragen te stellen wanneer zij moeite hebben met de inzet van digitale middelen. Onze collega's weten mij en mijn collega digicoach goed te vinden. We zijn nu aan het kijken of het collega’s helpt wanneer we een vast tijdstip afspreken voor het stellen van vragen. Dit heeft als voordeel dat wij beter de tijd kunnen nemen voor hun vragen en met een passend antwoord kunnen komen. Nu gaat dat vaak tussendoor en daar is soms geen ruimte voor.” 
 
De rol van digicoach 
“De digicoaches die door ZEL zijn opgeleid, zijn vaak al degenen die in de praktijk de vragen rondom digitalisering beantwoorden”, aldus Rick. Isabelle herkent dit: “Dat was inderdaad bij mij ook zo, maar door de training tot digicoach wordt die formele rol nu ook zichtbaar. Het was fijn om in verbinding te komen met andere digicoaches. Vaak hebben we dezelfde ervaringen en vragen. Wij hebben als digicoaches een Whatsapp groep waarin we deze kunnen delen. Dat is heel nuttig.” Rick haakt hierop in: “Zodra er meer digicoaches zijn opgeleid, willen we voor hen ook onder andere gerichte trainingen per HIS aanbieden, zodat we de diepte in kunnen op verschillende onderwerpen.”  
 
Stappen zetten in de praktijk 
Isabelle wil binnen de praktijk zeker nog verbeteren: “Bij ons waren pas de printers na een update niet meer beschikbaar. Dat was voor velen een groot probleem, maar het bleek ook dat de printer minder vaak nodig was dan we dachten. Veel kan digitaal opgelost worden. Door dit 1 op 1 met collega's te bespreken, kunnen we goed kijken hoe we hen hierin kunnen helpen.” Rick vindt dit een mooi voorbeeld van de rol van de digicoach: “De digicoach signaleert knelpunten en gaat hier vervolgens coachend mee aan de slag.”  

“We hebben al grote stappen gezet. Zo stimuleert iedereen binnen onze praktijk nu het gebruik van het patiëntenportaal. Dat loopt goed en we ontvangen veel positieve reacties van patiënten. Verder kunnen wij als doktersassistenten een verwijzing maken via ZorgDomein. Patiënten hoeven dan geen verwijsbriefje meer te halen. Ook zie ik kansen bij het inzetten van het e-consult. Als we deze in de agenda inplannen, kunnen wij veel eenvoudige vragen afvangen.” Rick vult aan: ”Hierdoor komt er meer tijd vrij voor patiënten die meer aandacht nodig hebben. Juist het aanbieden van zowel fysieke als digitale consulten is een sterke combinatie.”  

Bent u enthousiast geworden en wilt u uw collega’s digitaal vaardiger maken? Een digicoach kan daarbij helpen! In 2023 starten weer twee rondes met trainingen. Neem voor meer informatie over de digicoach contact op met Marije Lelieveld.    
   
Heeft u de artikelen die wij eerder publiceerden over digitale vaardigheden al gelezen?  
Hoe digivaardig bent u? Doe de zelfscan!  
Digitale vaardigheden in de huisartsenzorg. Hoe staat het ervoor?
Digicoach uit de regio aan het woord

Deel dit bericht: